Notícies
El proper 14 d’abril s’estrena al cinema Girona de Barcelona i a la plataforma Vimeo on Demand el documental Heraldo de Madrid ¡Viva el periodismo libre! Dirigit per Gil Toll, autor del llibre Heraldo de Madrid, tinta catalana per a la II República espanyola (Renacimiento 2013) produït per la Fundació Periodisme Plural i realitzat per la Quimera editora audiovisual.
El documental, d’una durada de 44 minuts, retrata l’ànsia de llibertat dels mitjans sorgits en els últims anys a Espanya i el seu nou compromís amb els lectors, que tenen ara un paper actiu en el finançament del periodisme a través de noves fórmules de relació.
Alternativas Económicas, eldiario.es, FiatLux, FronteraD, InfoLibre, JotDown, La Marea, Líbero, Matèria i Mongolia formen aquest grup de publicacions que van contribuir l’any passat en l’edició de l’especial 75 anys de la confiscació de Heraldo de Madrid per Falange Espanyola.
El diari es va vendre durant el mes d’abril a tot Espanya i des de les primeres hores va ser difícil trobar exemplars al centre de la ciutat de Madrid. Els lectors van respondre amb entusiasme a aquesta iniciativa amb nombroses mostres de complicitat en les xarxes socials, com queda recollit també en el documental.
Els màxims responsables dels mitjans col·laboradors, com Ignacio Escolar, Jesús Maraña, Pere Rusiñol o Magda Bandera aporten els seus punts de vista sobre la situació dels nous mitjans.
Així mateix, el documental recull impactants testimonis de familiars dels editors de Heraldo de Madrid i d’alguns dels periodistes que van treballar al diari. Una realitat ignorada per la història oficial, rebutjada al Congrés dels Diputats pel Partit Popular i el PSOE.
L’estrena del documental en plataformes de vídeo a la carta serà un important precedent per a la producció d’audiovisual informatiu de qualitat finançat directament per la venda al públic. Una nova frontera que el periodisme digital es disposa a creuar sense el permís de les autoritats competents i amb la joiosa col·laboració del públic.
Això no impedirà que en els pròxims mesos s’explorin les habituals vies de comercialització dels documentals, que són l’emissió en cadenes de televisió o la projecció en sales de cinema.